W tym roku po raz pierwszy obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Matematyki. Wcześniej w niektórych krajach 14 marca (3/14) obchodzony był jako Dzień Pi ( ” π „). Międzynarodowy Dzień Matematyki ma na celu podkreślenie roli nauk matematycznych, Obchody Dnia mają także stanowić zachętę do czerpania radości z matematyki oraz do podejmowania przez młodych ludzi dziesiątków wyzwań. Większa świadomość potencjału i możliwości nauk matematycznych ma ogromne znaczenie dla przeciwstawiania się wciąż nowym wyzwaniom pojawiającym się w dziedzinach takich jak sztuczna inteligencja, zmiany klimatyczne, energetyka oraz generalnie zrównoważony rozwój, nie mówiąc o jakości życia, zarówno w krajach rozwiniętych, jak i rozwijających się.
Hasło obchodów „Matematyka jest wszędzie” wskazuje na matematykę jako część dziedzictwa kulturowego ludzkości, stanowiącą podstawę wszelkich technologii i jednocześnie narzędzie rozwoju. (więcej informacji na stronie: https://www.unesco.pl/neste/4/article/1/14-marca-miedzynarodowy-dzien-matematyki/)
A o to jak Nasze przedszkolaki obchodziły MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ MATEMATYKI:
Gr I „BIEDRONKI”
W Dzień Matematyki w Biedroneczkach kontynuowaliśmy tematykę prozdrowotną – dbanie o ząbki. Dzieci miały za zadanie dołożyć do buzi tyle ząbków ile podał nauczyciel i wszystkim poszło znakomicie! Tańczyliśmy z bibułkami, by ćwiczyć orientację w przestrzeni, czyli rozumienie pojęć: przed, za, obok, nad, pod, wysoko – nisko. Liczyliśmy elementy w zbiorach i porównywaliśmy gdzie jest więcej, mniej i tyle samo. Matematyka to świetna zabawa!
Gr II „MOTYLKI”
Dnia 12 marca u dzieci w grupie „Motylki” zostały przeprowadzone zajęcia matematyczne pod hasłem: „Guzikowa kraina”. Zajęcia były prowadzone w oparciu i program E. Gruszczyk-Kolczyńskiej. Na początek każde dziecko otrzymało bilet wstępu – wybrany przez siebie kolorowy guzik. Dzieci usłyszały wiersz pt. „Guzikowa Kraina”, który potem wspólnie omawiali z nauczycielką. Następną zabawą była „gra w kolory” – dzieci odkładały swój guzik zgodnie z kolorem szarfy i kształtowały umiejętność klasyfikacji, porównywały wygląd guzików pod kątem koloru i ilości otworów w guzikach, układały i liczyły guziki w szeregu, porównywały zbiory używając przy tym określeń: więcej, mniej, tyle samo. Kolejna zabawa dotyczyła nabycia umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni. Dzieci otrzymały pluszowe misie i kładły guziczek zgodnie z polecenie względem niego. Poradziły sobie bardzo dobrze!! Motylki bawiły się w zabawę ruchową „Nawlekamy guziki”. Dzieci ćwiczyły prawidłowe rozumienie poleceń. Była także zabawa muzyczna „Taniec z guzikiem” ćwicząca równowagę u dzieci. Na koniec w ramach podziękowań za wspólną zabawę dzieci otrzymały sylwetę guzika do pokolorowania, ćwicząc przy tym sprawność manualną. Prace zostały zawieszone w szatni przedszkola. Po południu Motylki uczyły się liczyć i poznawały cyfry podczas wykonywania zadań matematycznych z wykorzystaniem tablicy multimedialnej. Dzieci lubią wykonywać takie zadania, a niektóre 4-latki znają już cyfry.
Gr III „MUCHOMORKI”
- Ile kwiatków na kartce, tyle w kółeczku;
- Klasyfikacja kwiatków ze względu na wielkość;
- Porównywanie, których kwiatków więcej, metodą łączenia w pary;
- Układanki we współpracy w parach;
- Zabawy logiczne, matematyczne dla chętnych.
Gr IV „JEŻYKI”
Dnia 12.03. wspólnie z grupą „Jeżyki,, przeżyliśmy ,,Święto matematyki.’’ W czasie dnia dzieci uczestniczyły w zajęciach matematycznych. Wspólnie rozwiązywaliśmy zadania, gry, ściganki matematyczne. „Jeżyki” również wykonały liczmany matematyczne.
*Więcej zdjęć w GALERII 🙂