14 marca: Międzynarodowy Dzień Matematyki

W tym roku po raz pierwszy obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Matematyki. Wcześniej w niektórych krajach 14 marca (3/14) obchodzony był jako Dzień Pi ( ” π „). Międzynarodowy Dzień Matematyki ma na celu podkreślenie roli nauk matematycznych, Obchody Dnia mają także stanowić zachętę do czerpania radości z matematyki oraz do podejmowania przez młodych ludzi dziesiątków wyzwań. Większa świadomość potencjału i możliwości nauk matematycznych ma ogromne znaczenie dla przeciwstawiania się wciąż nowym wyzwaniom pojawiającym się w dziedzinach takich jak sztuczna inteligencja, zmiany klimatyczne, energetyka oraz generalnie zrównoważony rozwój, nie mówiąc o jakości życia, zarówno w krajach rozwiniętych, jak i rozwijających się.

Hasło obchodów „Matematyka jest wszędzie” wskazuje na matematykę jako część dziedzictwa kulturowego ludzkości, stanowiącą podstawę wszelkich technologii i jednocześnie narzędzie rozwoju. (więcej informacji na stronie: https://www.unesco.pl/neste/4/article/1/14-marca-miedzynarodowy-dzien-matematyki/)

A o to jak Nasze przedszkolaki obchodziły MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ MATEMATYKI:

Gr I „BIEDRONKI”

W Dzień Matematyki w  Biedroneczkach kontynuowaliśmy tematykę prozdrowotną – dbanie o ząbki. Dzieci miały za zadanie dołożyć do buzi tyle ząbków ile podał nauczyciel i wszystkim poszło znakomicie! Tańczyliśmy z bibułkami, by ćwiczyć orientację w przestrzeni, czyli rozumienie pojęć: przed, za, obok, nad, pod, wysoko – nisko. Liczyliśmy elementy w zbiorach i porównywaliśmy gdzie jest więcej, mniej i tyle samo. Matematyka to świetna zabawa!

img_20210312_105327

Gr II „MOTYLKI”

Dnia 12 marca u dzieci w grupie „Motylki” zostały przeprowadzone zajęcia matematyczne pod hasłem: „Guzikowa kraina”. Zajęcia były prowadzone w oparciu i program E. Gruszczyk-Kolczyńskiej. Na początek każde dziecko otrzymało bilet wstępu – wybrany przez siebie kolorowy guzik.  Dzieci usłyszały wiersz pt. „Guzikowa Kraina”, który potem wspólnie omawiali z nauczycielką. Następną zabawą była „gra w kolory” – dzieci odkładały swój guzik zgodnie z kolorem szarfy i kształtowały umiejętność klasyfikacji, porównywały wygląd guzików pod kątem koloru i ilości otworów w guzikach, układały i liczyły  guziki w szeregu, porównywały zbiory używając przy tym określeń: więcej, mniej, tyle samo. Kolejna zabawa dotyczyła nabycia umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni. Dzieci otrzymały pluszowe misie i kładły guziczek zgodnie z polecenie względem niego. Poradziły sobie bardzo dobrze!! Motylki bawiły się w zabawę ruchową „Nawlekamy guziki”. Dzieci ćwiczyły prawidłowe rozumienie poleceń. Była także zabawa muzyczna „Taniec z guzikiem” ćwicząca równowagę u dzieci. Na koniec w ramach podziękowań za wspólną zabawę dzieci otrzymały sylwetę guzika do pokolorowania, ćwicząc przy tym sprawność manualną. Prace zostały zawieszone w szatni przedszkola. Po południu Motylki uczyły się liczyć i poznawały cyfry podczas wykonywania zadań matematycznych z wykorzystaniem tablicy multimedialnej.  Dzieci lubią wykonywać takie zadania, a niektóre 4-latki znają już cyfry. 

20210312_153046

Gr III „MUCHOMORKI”

Dzieci z Muchomorków uczciły Dzień Matematyki w duchu nadchodzącej wiosny. A o to przykłady zabaw matematycznych w których dzieci brały udział :
  • Ile kwiatków na kartce, tyle w kółeczku;
  • Klasyfikacja kwiatków ze względu na wielkość;
  • Porównywanie, których kwiatków więcej, metodą łączenia w pary;
  • Układanki we współpracy w parach;
  • Zabawy logiczne, matematyczne dla chętnych.

img-20210314-wa0000

Gr IV „JEŻYKI”

Dnia 12.03.  wspólnie z grupą  „Jeżyki,,  przeżyliśmy ,,Święto matematyki.’’ W czasie dnia dzieci  uczestniczyły w zajęciach matematycznych. Wspólnie rozwiązywaliśmy zadania, gry, ściganki matematyczne. „Jeżyki” również  wykonały liczmany matematyczne.img-20210313-wa0006

 

*Więcej zdjęć w GALERII 🙂