Przedszkole Publiczne Nr 37 w Szczecinie

Gimnastyka dla smyka

      GIMNASTYKA  DLA SMYKA

 

      Okres przedszkolny i szkolny  to dobry czas, aby zadbać o prawidłową postawę dziecka i rozpocząć ćwiczenia zapobiegające wadom postawy. Często na tym etapie powstają wady kręgosłupa ( plecy okrągłe, plecy wklęsłe, płaskie, okrągło – wklęsłe, boczne skrzywienie kręgosłupa, ), wady stóp (np.płaskostopie), oraz wady kolan (kolana szpotawe,koślawe). Antidotum na każdą wadę postawy jest gimnastyka korekcyjna, której celem jest wyrobienie nawyku prawidłowej postawy ciała, korekcja istniejącej wady lub zapobieganie jej pogłębianiu oraz rozciąganie mięśni nadmiernie przykurczonych i wzmacnianie mięśni nadmiernie rozciągniętych.

Sylwetka dziecka z plecami okrągłymi charakteryzuje się wysunięciem głowy i barków do przodu, odstającymi łopatkami, zapadnięciem lub spłaszczeniem klatki piersiowej

 

PLECY OKRĄGŁE

Charakterystyka wady  (nadmierne zaokrąglenie pleców):

  • głowa i barki wysunięte przesadnie w przód.
  • odstające łopatki.
  • cofnięta klatka piersiowa.
  • biodra (miednica) ustawione pod niewłaściwym kątem.
  • nadmiernie rozciągnięte mięśnie pleców.
  • przykurczone mięśnie klatki piersiowej i brzucha.

 

Co powinniśmy zrobić? Rozciągnąć to, co przykurczone poprzez cofnięcie barków w tył (łopatki zbliżają się do siebie), z równoczesnym wysunięciem klatki piersiowej w przód

 
Ćwiczenia należy wykonywać bardzo dokładnie, bez pośpiechu, pamiętając o głębokim rytmicznym oddechu.

  1. Siad skrzyżny krążenia wyprostowanych lub ugiętych w stawach łokciowych ramion w tył, jak najdalsze odwodzenie ramion w tył i ciąganie łopatek.
  2. Leżenie przodem, ramiona w bok. Naprzemienny wymach wyprostowanej ręki w górę na zewnątrz, w bok i w tył w dół po skosie.
  3. Siad klęczny na kocyku. Przesuwanie się na kocyku odepchnięciem rąk i wytrzymanie w pozycji średniej lub niskiej Klappa.
  4. W marszu na palcach unoszenie laski przodem w górę na plecy na wysokość łopatek wdech, i z powrotem wydech.
  5. Laska trzymana na głowie, palce idą „gąsienicą lub we wspięciu.
  6. W klęku podpartym dłonie przyciskają końce laski wdech nosem, przejście do ukłonu japońskiego powolny wydech ustami.
  7. W leżeniu tyłem na zrolowanym kocu pod szczytem kifozy (uwypuklenia), ręce proste z laską za głową wznos nóg i naśladowanie wahadła ściennego zegara ( wahadłowe ruchy nóg ). Aby nie hamować oddechu ćwiczący może naśladować chodzący zegar tik tak.
  8. W klęku podpartym naprzemianstronne wymachy nogi w tył (palce obciągnięte) i ręki w przód.
  9. W leżeniu przodem laska pod czołem trzymana za końce unoszenie głowy i tułowia do skłonu w tył i powrót do leżenia, stopy złączone i lekko uniesione z obciągniętymi palcami. Przy skłonie w tył  wdech, powrót do leżenia wydech.
  10. W siadzie rozkrocznym stopy trzymane przez rodzica, ręce z laską  w górze skręty tułowia w lewo i w prawo. Po kilku skrętach wzniesienie laski w górę wdech, skłon w przód wydech.
  11. W leżeniu tyłem, piłka ułożona między łopatkami, unoszenie bioder w górę i utrzymanie równowagi.
  12. W siadzie na krześle ( postawa wyprostowana ) toczenie piłki podeszwami stóp po podłodze od jednej stopy do drugiej.
  13. Leżenie przodem z piłką w górze wykonać obrót i wstać bez dotknięcia rękami i piłką podłogi. Obroty muszą być wykonywane przez prawe i lewe ramię.
  14. W rozkroku opad tułowia w przód ze wsparciem rąk na biodrach rodzica i uwypuklenie klatki piersiowej przez pogłębienie opadu.
  15. Siad skrzyżny ręce na kolanach dłonie rodzica na głowie dziecka mocowanie głowy z dłonią rodzica. Nie zapominamy o oddychaniu.
  16. Poprawa postawy przed lustrem i z pomocą rodzica, wykonanie kilku kroków w postawie skorygowanej.